بساری از کودکان در خواندن، نوشتن و مسائلی که به یادگیری و ریاضیات مربوط میشود، دچار مشکل هستند. اما این موضوع ضرورتاً نشانه اختلال یادگیری نیست. زیرا بچههای دارای اختلال، نشانههای خاصی دارند و در طول زمان، پیشرفت خاصی نمیکنند. البته نشانهها برای افراد مختلف هستند. در ادامه همراه دانشگاه زندگی باشید.
در ادامه به نشانههای عمومی اختلال یادگیری در کودکان اشاره میکنیم. توجه کنید که این نشانهها فقط برای افزایش اطلاعات شما هستند و نمیتوان آن را به هر فردی که نشانهها را داشت، ربط داد.
نشانههای عمومی افرادی که دچار اختلال یادگیری هستند، عبارتند از:
مشکل در خواندن و نوشتن
مشکل در ریاضی
حافظه بسیار ضعیف
مشکل در توجه و تمرکز کردن
مشکل در پیروی از مسیرهای مشخص
دست و پا چلفتی بودن
مشکل در گفتن زمان (اینکه ساعت چند است)
مشکل در منظم بودن
کودکی که دارای اختلال یادگیری است، احتمال دارد که یک یا چندتا از این نشانهها را نیز داشته باشد:
انجام کاری بدون تفکر به عواقب و نتایج آن
مشکل در تمرکز یا به راحتی پرت شدن حواس
مشکل در گفتن کلمات یا ابراز عقاید و تفکرات
ضعف در تحصیل به صورت هفتگی و روزانه
صحبت مانند کودکی که کوچکتر از اوست؛ مثلاً استفاده از جملات و عبارات کوتاه، یا ناتمام گذاشتن جملات
مشکل در گوش دادن به صحبتها
مشکل در درک کلمات یا مفاهیم
فقط همین علایم برای تشخیص اختلال در یادگیری، کافی هستند. لازم به ذکر است که فقط متخصصان قادر هستند، این اختلال را تشخیص دهند و افراد عادی باید از این کار، بپرهیزند. هر نوع از اختلال یادگیری، نشانههای خودش را دارد. در ادامه چند نوع اختلال یادگیری رایج را ذکر کردهایم:
Dyslexia – دیسلکسیا
افراد دارای این اختلال، معمولاً در برقراری ارتباط مابین جملات و صداها یا تشخیص کلمات، ناتوان هستند.
مشکل در فهم اینکه دیگران چه میگویند
مشکل در سازماندهی خوانشی و گویشی
تاخیر در صحبت کردن
مشکل در ابراز احساسات و عقاید
مشکل در یادگیری کلمات جدید (توسط خواندن یا گوش دادن)
مشکل در یادگیری زبان خارجی
مشکل در یادگیری ریتم و موسیقی
سرعت خواندن بسیار کم
مشکل در درک سوالات و پیروی از مسیرهای مشخص
مشکل در یادآوری شماره تلفن، آدرس و به طور کلی شمارههایی که ترتیب دارند
مشکل در تشخیص جهت چپ و راست
Dysgraphia – دیسگرافیا
مشکل در نوشتن یا دست خط بسیار بد که در آن پیشرفت هم نمیکند. این اختلال ممکن است باعث شود، کودک هنگام در دست گرفتن مداد یا خودکار، حرکات عجیبی از خود نشان دهد.
تنفر شدید از نوشتن و نقاشی کردن
مشکل در فهم قواعد (گرامر)
مشکل در نوشتن ایدهها و تفکرات
از دست دادن انرژی به محض نوشتن
گفتن کلمات به صورت بلند، در هنگام نوشتن
ناتمام گذاشتن کلمات در هنگام نوشتن جملهها
Dyscalculia – دیسکلکیولا
مشکل در حساب کردن و فهم مفاهیم آن. از جمله ضرب و تقسیم و اعداد مثبت و منفی.
مشکل در فهم کلمات مرتبط به ریاضی
مشکل در محاسبات مالی
مشکل در فهم مسائل منطقی در ریاضی
مشکل در توصیف فرآیندهای ریاضی و محاسباتی
منبع: sabkezendegi20